پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250826
دولت مخالف جدي اعطاي سهام عدالت به جاماندگان است/ ۲۰ ميليون اقشار مرفه‌اي که سهام عدالت گرفتند و خيلي‌ها جاماندند
تاریخ انتشار : 1400/04/14 09:38:00
نمایش : 1333
دولت با اعطاي سهام عدالت به جاماندگان سهام عدالت مخالف است و با مجلس در اين خصوص همراهي نمي‌کند و به اعتقاد کارشناسان شاهد بي‌عدالتي در اعطاي سهام عدالت بوديم که برخي اقشار مشمول از سهام عدالت محروم ماندند، درحالي‌که حدود ۲۰ ميليون نفر از اقشار مرفه جامعه سهام عدالت دريافت کرده‌اند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، طرح توزيع سهام عدالت، پس از موافقت رهبر انقلاب و از سال ۱۳۸۵ اجرايي شد و که بيش از ۴۹ ميليون نفر از جمعيت کشور به تدريج برگه سهام عدالت (يک ميليون تومان) دريافت کردند و مقرر شد مبلغ اين سهام از محل سود شرکت‌ها کسر و به خزانه واريز شود.

بر اساس گزارش سازمان خصوصي سازي تا سال ۱۳۹۴ حدود ۵۰ درصد از اقساط بدهي ناشي از واگذاري اين سهام به مشمولين از محل سود شرکت‌هاي سرمايه پذير تأمين شد؛ و به همين دليل سهم هر يک از سهامداران عادي  سهام عدالت معادل حدود ۵۰ درصد و سهامداران تخفيف‌دار (افراد تحت پوشش دستگاه‌هاي حمايتي نظير سازمان بهزيستي و کميته امداد امام خميني و...) برابر با ۱۰۰درصد تعيين شد.

براساس تبصره ۱ ماده ۱۰۰ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي پرداخت هر گونه سود سهام تا سقف اقساط سر رسيد شده ممنوع اعلام شده بود که از سود سهام عدالت مربوط به سال‌هاي ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به داندگان اين سهام پرداخت شد و بخشي از سود سال مالي ۹۸ هم در اسنفد ماه گذشته و مبابقي آن قرار است تا پايان هفته واريز شود.
 
آزادسازي سهام عدالت از فصل بهار سال گذشته و پس از ابلاغيه رهبر انقلاب آغاز شد؛  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز ۹ ارديبهشت ماه سال گذشته با صدور ابلاغيه‌اي ضمن موافقت با درخواست رييس‌جمهور براي آزادسازي سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعي و توانمندسازي خانواده‌هاي کم درآمد، موارد سه‌گانه‌اي را به عنوان امور لازم الرعايه در اين واگذاري‌ها مورد تأکيد قرار دادند و خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضي را به عمل آورد تا مردم سريعتر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.
 
 
ارزش سهام عدالت امروز ۱۳ تيرماه چقدر شد؟
 
مشمولين سهام عدالت مي‌توانستند دو روش مستقيم و غيرمستقيم (توسط شرکت‌هاي سرمايه گذاري استاني) را انتخاب کنند؛ ۲۰ ميليون نفر روش مستقيم را انتخاب کردند و بيش از ۲۹ ميليون نفر روش غيرمستقيم برگزيدند که تا امروز ۶۰ درصد اين سهام قابل فروش است.
 
ارزش سبد ۵۳۲هزار توماني و يک ميليون توماني سهام عدالت به ترتيب امروز به ۱۱ ميليون و ۱۷۱هزار تومان و ۲۱ ميليون و ۴۵هزار تومان رسيد؛با آغاز آزادسازي سهام عدالت، ارزش سبد ۵۳۲هزار توماني در اوج رشد بورس به بيش از ۲۱ ميليون تومان هم رسيده بود با اين حال اولين اخبار در مورد جاماندگان سهام عدالت نيز از سوي مجلس مطرح شد.
 
 
پس از پايان ثبت نام و اعطاي سهام عدالت، طرحي در سال ۹۱ براي پوشش کارگران فصلي و کارگران ساختماني اجرايي و بنا شد اين قشر سهام ترجيهي دريافت کنند، بدين معنا که چون شرکت‌ها واگذار مي‌شود درصدي از سهام به کارگران تعلق ‌گيرد، که اين طرح هم معلق ماند و به نتيجه‌اي نرسيد تا دوباره بي‌عدالتي در توزيع سهام عدالت به رخ اين دسته از جاماندگان کشيده شد.
 
در تمام اين سال‌ها حرف اين بي‌عدالتي نقل مجلس جاماندگان بود تا ارديبهشت ۹۸، که سيدجعفر سبحاني، مشاور رئيس وقت سازمان خصوصي‌سازي، آب پاکي را روي دست جاماندگان ريخت و رسما اعلام کرد: هيچ ثبت‌نام جديد سهام عدالتي صورت نخواهد گرفت.

سبحاني گفت: پنج گروه عمده در سهام عدالت داريم که چهار گروه از آنها شامل مشمولان کميته امداد، عشاير و روستاييان و کارگران فصلي و ساختماني و گروه ساير اقشار هستند، گروه پنجم را نيز کارمندان دستگاه‌هاي اجرايي و بازنشستگان صندوق‌هاي لشکري و کشوري و تأمين اجتماعي دانست و هيچ حرفي از جاماندگان هر يک از اين اقشار که ثبت نام آنها انجام نشده و يا عده‌اي که ثبت نام کرده بودند با توجه به دستي بودن ثبت نام اوليه و دريافت کپي شناسنامه و ... به دلايلي مثل نداشتن کد ملي در مدارک و عدم ثبت و ... رد شده‌اند، نيامد.

به گزارش راه دانا؛ هدف از عرضه سهام عدالت گسترش سهم بخش تعاون و مردم در اقتصاد اعلام شده بود تا به سمت سرمايه گذاري ترقيب شوند. بنابراين «سهام عدالت»، بخشي از سهام شرکت‌هاي دولتي معين، به قشرهاي کم‌درآمد است.

مشکل اساسي اين نوع توزيع اين بود که گروه‌هاي شغلي که فاقد صنف، تشکل و بلندگوي خاصي بودند، از سهام عدالت محروم ماندند، درحالي‌که دقيقا همين گروه‌ها جزو مستحق‌ترين اقشار براي دريافت اين آن بودند که هنوز هم مستحق دريافت هستند و با گذشت بيش از ۱۵ سال هيچ فکري به حالشان نشده اما از ديدگاه کارشناسان، اشتباه راهبردي در اجراي اين طرح اين بود که در اجراي سياست‌هاي توزيعي و طرح‌هاي اين‌چنيني اين است که آيا ما اساساً بانک اطلاعاتي افراد را در اختيار داريم يا خير و اين بانک اطلاعاتي، افراد را مجزا از صنف مي‌شناسد و اطلاعات مالي هر شهروند را جداگانه و به دقت نگهداري مي‌کند يا نه؟.

و سوالي که پيش مي‌آيد اين است که؛ آيا اين جاماندگان مي‌توانند طلب حق کنند؟ نبايد ادعايي داشته باشند؟ و نبايد راهکاري ديده شود که اگر کسي صنف ندارد و يا کارگر و پيمانکار است، معنايش اين نباشد که از ثروت مملکت محروم باشد.

 

طرح مجلس براي ساماندهي جاماندگان سهام عدالت، در مراحل نهايي است

محمدرضا پورابراهيمي رئيس کميسيون اقتصادي مجلس دراين رابطه به خبرنگار اقتصادي راه دانا، گفت: طرح مجلس براي ساماندهي جاماندگان سهام عدالت، در مراحل نهايي است و بزودي در جلسه علني مطرح و نهايي مي‌گردد.

طبق اين طرح، ايثارگران، کارگران و بازنشستگان و نيز اقشار کم‌درآمد جامعه در اولويت واگذاري سهام عدالت هستند که براساس برآوردهاي انجام شده، ۶ دهک جامعه را در برمي‌گيرد.

پورابراهيمي، تصريح کرد: طبق بررسي‌هايي که انجام شده، طبق طرح ساماندهي جاماندگان سهام عدالت، بيش از ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر از اين جاماندگان تحت پوشش کميته امداد امام (ره) هستند، که اولويت در مرحله اول، واگذاري سهام عدالت جا ماندگان به اين دسته از جامعه اختصاص داده شده است.

اين نماينده مجلس افزود: در مرحله دوم حدود يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر از اين جا ماندگان که تحت پوشش بهزيستي هستند اين سهام به آنها تعلق خواهد گرفت و در مرحله بعدي گروه سوم که ساير افراد جامانده هستند که حدودا بيش از ۳ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر تخمين زده مي‌شوند شامل اين طرح مجلس خواهند شد.

وي اضافه کرد: در آغاز اجراي قانون سهام عدالت و واگذاري اين سهام به سهامداران در سال ۸۵، حدود ۵۰ ميليون نفر از افراد جامعه اين سهام را دريافت کردند که ۳۰ ميليون نفر از اين تعداد، جزو شش دهک پايين درآمدي بودند. بنا بر اين حدود ۷ ميليون نفر جا مانده از اين طرح استحقاق بيشتري براي دريافت اين يارانه دارند تا ۲۰ ميليون نفر از کساني که در دهک‌هاي بالا هستند و اين سهام را دارند که با اين توضيح، در بحث توزيع سهام عدالت به نوعي بي‌عدالتي رخ داده است؛ لذا در مرحله بعد در کميسيون اقتصادي طرحي مطرح شد که اين موضوع در قانون بودجه ۱۴۰۰ گنجانده شود که تا کنون چنين امري رخ نداده و يا به مرحله اجرا نرسيده است

 

عدم همراهي دولت براي ارائه سهام عدالت به جاماندگان

مهدي طغياني عضو کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به آخرين وضعيت ارائه سهام عدالت به جاماندگان،‌ گفت: اگر دولت منابع اين واگذاري را تامين نکند، مجلس يک تنه نمي تواند وارد شود و بگويد که بايد موضوع مذکور اجرا بشود. بالاخره يک منابعي بايد تامين بشود اما بايد توجه داشت منابع اين بحث يک موضوع اختلافي است و ابهاماتي دارد. دولت فعلي  زير بار اينکه منابعي موجود است که مي شود از آن طريق به جاماندگان سهام عدالت واگذار بشود، نرفت. حالا در برهه اي که دولت جديد زمام امور را در دست بگيريد  بايد ديد اولا به اين اصل اين قائل باشد که سهام به جاماندگان ارائه شود و در ثاني منابع لازم نيز براي اين امر طراحي شود.
 
وي افزود: اگر منابع آن تامين شود، طرح آن در کميسيون اقتصادي مجلس آماده کرديم، بلافاصله تصويب خواهد شد و نياز به بودجه اصلا ندارد حالا اين هم راه ميانبري است. چون بر اساس سياستهاي اصلي کل اصل ۴۴ ميتواند روند مذکور را پيش برد.
 
عضو کميسيون اقتصادي مجلس در خصوص مجوز قانون بودجه درباره عرضه ۱۰۰ هزار ميليارد تومان سهام از سوي دولت در سال جاري گفت:  در اين خصوص بايد تاکيد کرد که دولت حرفش اين است که اين دست از سهام بابت بدهي‌هاي سنوات قبل عملا پيش بيني شده است. سهام اضافه تر از منابع  لازم براي بازپرداخت اوراق فروش رفته هم اکنون در دسترس نيست. توجه  داشته باشيم که سال قبل حدود ۱۲۵ هزار ميليارد تومان اوراق فروش رفته و طي امسال و سال بعد بايستي اين اوراق تسويه شوند.
 
حالا اقشاري از جامعه مستحق اين سهام هستند و نتوانستند اين سهام را بگيرند البته همانطور که اشاره شد کميسيون اقتصادي مجلس سال قبل به اين موضوع ورود کرد و اعلام شد حدود ۲۰ ميليون نفر از اقشار مرفه جامعه مشمول سهام عدالت شده‌اند و آن را دريافت کردند ولي ۲۰ ميليون نفر از اقشار محروم  که بايد مشمول مي‌شدند، فعلا از دسترسي به اين سهام محروم هستند اما دولت با اعطاي سهام عدالت به اين افراد مخالفت کرده و حاضر نيست آن را اجرا کند اين در حالي است که مابقي سهام عدالت يک ميليون توماني مشمولان سهام عدالت به دولت بازخواهد گشت و اميدواريم در بحث توزيع سهام عدالت که نوعي بي عدالتي رخ داده، اصلاح شود.

انتهاي پيام/ط
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html